Information från styrelsens septembermöte
Här följer huvudpunkterna från styrelsens möte i september.
Försäljningen av den tidigare hyreslägenheten på Nybodagatan 2 är avslutad. Styrelsen tog in offerter från tre oberoende mäklare. Försäljningspriset efter den öppna budgivningen blev 3 260 000 kr. Det inkom ett dolt bud på 3 300 000 som styrelsen med hänvisning till stämmobeslut 2021 om ”öppen marknad” fick tacka nej till. Tillträde sker under oktober.
Avtalet med den tekniska förvaltaren är uppsagt och styrelsen har tagit in anbud från 3 etablerade tekniska förvaltare med dokumenterad lokal anknytning och erfarenhet från fastigheter liknande våra. Vi genomför nu anbudsutvärdering och återkommer så fort beslut finns om vald leverantör, samt när avtalet startar.
Vi planerar att avtalet ska vara klart till vårt årliga glöggmingel 12/12 och att den nya förvaltaren kan bjudas in för presentation och frågestund.
Nu har vi tagit nästa steg i avtalsgenomgång och vi går nu igenom alla lokalhyresavtal för att säkerställa rätt intäkter till föreningen.
Gustaf Fornander kommer att flytta från Solna och har begärt att få lämna styrelsen. Vi tackar Gustaf för den här tiden och önskar honom allt gott! Vi blir därför 6 ledamöter i styrelsen från och med nu.
Fastighetsansvariga informerar
Som flera säkert noterat tränger det in vatten i garaget. Detta tror entreprenörer beror på ett söndervittrat cementrör utanför Ankdammsgatan 30. Röret behöver sannolikt bytas alternativt relinas och arbetet pågår.
Då den nuvarande tekniska förvaltaren med hänvisning till omstrukturering av företaget upphört att arbeta med fönsterprojekt, fasad och takpelare kommer styrelsen ta in 3 offerter på projektering och genomförande av dessa projekt. Styrelsen kommer dessutom att anlita en extern projektledare enbart för dessa projekt för bringa ordning i genomförandet.
De medlemmar som anmält intresse att glasa in balkongen kan med vissa villkor gå vidare med beställning till avtalad partner Lumon. För att kunna beställa inglasning ska fasad vid din lägenhet vara renoverad (omputsad) och balkonginglasningen behöver kunna ske utan anslutning till fönster. Har du frågor om vad som gäller hos just dig, kontakta fastighetsansvariga så hjälper vi till att avgöra om beställning är möjlig innan fönsterbyte och fasadrenovering. Kostnad för balkinginglasning står enligt tidigare stämmobeslut medlem för.
Sekreterare och Informationsansvariga informerar
Höstarbetsdagen genomförs den 13/11 och informeras om separat.
Styrelsen arbetar vidare med att digitalisera och automatisera administrationen i styrelsen och vi vill uppmana alla medlemmar att själva logga in i Simplekos portal där ni kan ta del av information om er lägenhet. Vi kommer även börja använda dokumenthanteraren där för dokument som medlemmar ska kunna ta del av. Vi kommer även aktivera Simplekos tjänst för Digital brevlåda som ingår i vårt avtal med dem. På sätt kommer all viktig post att scannas och registreras hos Simpleko och manuell posthantering kan minimeras.
Kassören informerar
Trafikförsäkringsföreningen kommer att ersätta Moloken för hushållskompost och beställning av ny Molok är gjord.
Vi kommer att börja använda funktionen projekt i Simplekos portal. Anledningen är enklare få en överblick över en komplett ekonomisk sammanställning av alla större renoveringar och åtgärder vi gör framöver.
Vi har fortfarande två pågående renoveringar på grund av fuktskador i föreningen, en på Nybodagatan 4 och en på Ankdammsgatan 28. Förvänta er vissa störningar dagtid då dessa lägenheter åtgärdas.