Passersystem
Föreningen har ett elektronisk passersystem baserat på utrustning från RCO. Integrerat i passersystemet finns även en digital bokningstavla från Electrolux i varje trapphus.
Denna bokningstavla används för att visa boenderegistret i trapphuset, för att boka tvättstugan samt för att avisera i trapphusen om viktig information.
Allmänt om passersystemet
Varje trapphus har en entré utrustat med en porttelefon som dessutom har en brickläsare som är online (i direkt kontakt med systemet). Väl inne i byggnaden finns ytterligare brickläsare som kan vara av typen online eller offline. Typiskt så är alla dörrar in till medlemsförråd och cykelrum utrustade med offlineläsare
Offlineläsare kan inte känna till en passerbricka om den inte först har lästs av med en onlineläsare. Så om du är nyinflyttad eller köper extra brickor så behöver nya brickor först aktiveras i en onlineläsare. ta för vana att alltid använda läsaren med porttelefon i ditt trapphus. Aktivering sker genoom att öppna entréporten med brickan och hålla kvar den i några sekunder mot läsaren på porttelefonen.
Namn i porttelefonregister och entrétavla (ej lägenhetsdörr)
Är du nyinflyttad och du upptäcker att det står fel namn i porttelefonregistret eller på entrétavlan?
Då anmäler du detta till: passersystem@nyboda10.se
Sannolikt är då även telefonnumret fel och behöver ändras. Anmäl det samtidigt med namnändringen. Föreningen tillåter upp till 4 nummer per lägenhet i porttelefonen.
I boenderegistret listas enbart efternamn pga platsbrist (lika för alla även om du heter Bo Al)
Har du fel namn på ytterdörren till dinlägenhet gör du en felanmälan här.
Borttappade passerbrickor eller köp av ytterligare brickor
Tappar du din bricka är det mycket viktigt att du anmäler detta till passersystem@nyboda10.se så snabbt som möjligt för att skyndsamt kunna spärra den borttappade brickan. Detta är för allas säkerhet och för att föreningen ska behålla skalskyddet till våra byggnader. Om någon utomstående hittar en ospärrad bricka har de ju annars fritt tillträde till våra trappuppgångar.
Ovanstående kontrolleras även när du flyttar in i föreningen. Det är viktigt att alla brickor till din lägenhet är i din ägo. Du behöver därför ange passerbrickornas nummer på de brickor du har vid kontakt med admin passersystem.
Alla lägenheter utrustades med 3 brickor vid första installation. Har du färre än två är någon bricka på vift.
Står det fler brickor registrerade på din lägenhet än de nummer du kan ange kommer saknade brickor att spärras.
Om du önskar köpa ytterligare en bricka eller ersätta en borttappad bricka så skickar du även då ett mail till passersystem@nyboda10.se.
Kostnad för att beställa ytterligare en passerbricka är samma som för att ersätta en borttappad bricka: 400 kr / bricka.
Kostnaden läggs på din månadsavi från HSB.
Utlämning av beställd passerbricka sker efter överenskommelse.
Använda porttelefonen
När någon bläddrar fram ditt namn i porttelefonen och ringer från den för att komma in, svarar du i din telefon och öppnar porten genom att trycka på siffran 5 på knappsatsen på din telefon. Detta fungerar med både mobiltelefon och fast telefon med knappsats. Vill du inte öppna dörren lägger du bara på, då kopplas samtalet bort och dörren förblir låst.
Om din passerbricka inte fungerar
Ny bricka, eller bricka som legat oanvänd
Nya passerbrickor behöver aktiveras innan de fungerar fullt ut med dörrarna innanför skalskyddet (innanför våra entréer). Att aktivera en passerbricka är enkelt, det sker genom att använda den för inpassering vid din port. Håll brickan mot läsaren på porttelefonen tills du får återkopplingen att dörren är öppen och håll för säkerhets skull kvar brickan några extra sekunder.
Om din passerbricka inte är aktiverad kommer den inte att fungera vid dörrar inomhus (förrådsdörrar, cykelrum, entré in till hissar och förpackningsåtervinning). Om din passerbricka slutar fungera för dessa passager beror sannolikt på att brickan har tappat minnet. Det kan ske om du inte använt den på några dagar. Brickan återaktiveras då enkelt på samma sätt vid din entré som när den är ny, se instruktion här ovan.
Aktiv bricka som inte fungerar
Ibland upplever medlemmar att även aktiva brickor som används ofta utan uppehåll inte fungerar. Brickan kan förstås vara trasig men det har hittills aldrig hänt. Istället har det i förekommande fall varit att brickan hålls för nära låsets läsare eller att man är för snabb med att ta bort brickan från läsaren. Det har även förekommit att låset själv antingen är trasigt eller att dess batteri tagit slut (gäller enbart offlineläsare)
Lägenhet
Nyckel till din lägenhet är ditt eget ansvar. Behöver styrelsen komma in i lägenheten för tex OVK aviseras det via hemsidan och du kan lägga din dörrnyckel i nyckeltuben som finns på din ytterdörr. På så sätt behöver du inte själv vara hemma under arbetet. Se till att nyckelknippan är tillräckligt liten för att kunna tas ut från nyckeltuben utifrån.
Garage
Du med garageplats kommer in med din passerbricka. Samma regler gäller här som för passerbrickor i övrigt men med en viktig skillnad. Det är endast de som hyr en garageplats som får passerbrickor utrustade med behörighet till garaget.
Utöver inpassage med hjälp av passerbricka erbjuder passersystemet inpassage via en mobil applikation som heter
RCO-Access. För att denna ska öppna garageportarna behöver användaren dels den behörighet som nämns ovan, dels ett användarnamn och kod som knappas in i mobilapplikationen tillsammans med andra systeminställningar.
Instruktion för hur detta sätts upp i din mobiltelefon hittar du i mappen "Mina sidor/Mina dokument/Passersystem och tvättstugebokning" på HSB Stockhoms portal. Du måste först logga in för att komma åt dokumenten.