Föreningsstämmor

Föreningsstämman är bostadsrättsföreningens högsta beslutande organ. På stämman fattas större beslut som rör föreningen.

Styrelsen svarar för föreningens organisation och förvaltning. Detta innefattar utöver löpande drift beslut som rör föreningens ekonomi, underhåll av fastigheten, upphandling och uppföljning av varor och tjänster, styrelsens arbetssätt samt övriga beslut för att säkerställa att föreningen följer stadgar och övriga gällande lagar.

Dessa ansvarsområden är alltså inget som tas upp för beslut på föreningsstämman.

Större beslut, tex väsentlig förändring eller utökning av föreningens fastighet (hus el mark) eller anläggning skall normalt fattas av föreningsstämman. Du hittar mer information om vad stämman har för ansvar på tex bostadsrätternas hemsida. Du kan också kontakta HSBs kund och medlemsservice om du är osäker vad som stämman ska fatta beslut om och vad styrelsens själv fattar beslut om.

Medlem som önskar inkomma med förslag där föreningsstämman behöver fatta beslut ska inkomma med sin motion till styrelsen senast den 1:a februari varje år.

Ladda ner mall för motion till stämman här

Motionen skickas till: hsb@nyboda10.se. HSB vidarebefordrar motionen till styrelsen som bereder ett svar till stämmohandlingarna.

Här har vi samlat våra stämmoprotokoll och årsredovisningar:

Stämmoprotokoll_2023

Stämmoprotokoll_2022      Årsredovisning_2022.pdf