Avfallshantering

Vi hjälps åt att hålla det rent och snyggt runt våra hus för oss själva, framtiden och planeten. Därför är det viktigt att prata med sina grannar om en ser att det inte går rätt till. Du slänger även det andra kan ha tappat eller glömt slänga.

Det är ABSOLUT FÖRBJUDET att slänga grovsopor vid förpackningsåtervinningen.

Matavfall, hushållsavfall och tidningar

Detta avfall slängs i avsedd molok (underjordsbehållare) som finns på framsidan av Ankdammsgatan 28 och Nybodagatan 4. Molokerna öppnas med din passerbricka.

Påsar att återvinna matavfallet

Påsar för matavfall finns att hämta i rummet för förpackningsåtervinning på Nybodagatan och innanför bakdörren vid Ankdammsgatan till höger, bredvid där cyklarna hänger i taket. Ser du att de börjar ta slut anmäler du det till HSBs Kund- och medlemsservice

Läs mer om återvinning av matavfall på Solna kommuns hemsida.

Förpackningsåtervinning

Förpackningar sorteras i vår fastighet. På Nybodagatan finns ett rum för förpackningsåtervinning i källaren, på Ankdammsgatan finns stationen på baksidan av huset. Nedan förpackningstyper lämnar du i avsedd behållare:

• Glas
  • Plastförpackningar
  • Wellpapp och pappersförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Batterier, glödlampor och ledlampor
  • Småel

Föreningen omhändertar INTE grovsopor eller annat avfall. Det är förbjudet att lämna grovsopor vi förpackningsåtervinningen. Det är varje boendes eget ansvar att transportera till återvinningscentral vid Solna Centrum eller via Solna stads mobila miljöstation.

Vi i styrelsen är tacksamma för samarbetsviljan till att detta ska fungera på bästa sätt, inte bara för allas vår trevnads skull, utan också för klimatet!