Trivselregler

Som medlem i en bostadsrättsförening har du inte bara rätt till en bostad i föreningens hus, utan också skyldigheter gentemot föreningen och dess övriga medlemmar. Var och en behöver därför bidra till den gemensamma ansvaret för en trygg bostadsrättsförening.

För att vi alla ska trivas gäller trivselreglerna inte bara dig som bostadsrättsinnehavare. Övriga familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Trivselreglerna gäller också för andrahandshyresgäster smt föreningens egna hyresgäster.

Nedan finns de punkter som gäller för alla boende och övriga hyresgäster

1. Vårda din/vår egendom

• Tänk på att vara aktsam om och väl vårda föreningens egendom. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt.

2. För din/vår säkerhet

• Kontrollera att ytterdörren i fastigheten går i lås efter in- och utpassering.
  • Lämna inte källardörrar eller dörrar till förvaringsutrymmen öppna eller olåsta.
  • Din lägenhet skall vara utrustad med brandvarnare.
  • Trapphuset/våningsplanen måste hållas fria från exempelvis barnvagnar och cyklar. Det här är utrymmen, som i händelse av fara är utrymningsvägar och som därför måste vara framkomliga.
  • I garaget får endast det (1) fordon som hyreskontraktet avser parkeras, garaget måste hållas fritt från lösa föremål i händelse av brand.
  • Meddela gärna grannar eller styrelsen om du under en längre tid ska vara borta från din lägenhet.

3. Dina/Våra gemensamma kostnader

• Vatten kostar pengar, så lämna inte vatten rinnande i onödan. Byt kranpackning när vatten står och droppar.
  • Var sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen.
  • Tänk på att kostnader för vatten och el betalas av alla bostadsrättsinnehavare gemensamt.

4. Balkonger och altaner

• Tänk på att inte skaka mattor eller grilla på balkongen.
  • Placera blomlådor innanför balkongräcket av säkerhetsskäl.
  • För inglasning av balkong krävs tillstånd av styrelsen, för mer information se:
  • Det är absolut förbjudet att kasta ned saker från balkongen såsom cigaretter, snus, skräp etc. Vi är gemensamt ansvariga för att hålla ordning och hålla det snyggt omkring oss.

5. Cyklar, mopeder, barnvagnar

• Cyklar och mopeder skall förvaras i cykelrum eller i cykelställ. Cyklar får inte lutas mot väggen eller låsas fast i träd.
  • Barnvagnar ska ställas i de förvaringsrum som har avsatts för dem.

6. Gården/Portingångarna/Parkering/Garage

• Det är förbjudet att slänga fimpar/snus på marken som tillhör föreningen.
  • Uppmärkta P-platser som tillhör föreningen fördelas efter kösystem. Vill du ställa dig i kön, följ:
  • Varje parkeringsplats/garageplats får endast nyttjas för ett fordon.
  • Det är inte tillåtet att förvara annat än 4 extra däck på förhyrd parkerings- eller garageplats
  • De fria ytor som finns runt parkeringsplatserna ska säkerställa att utryckningsfordon kommer fram. De måste därför hållas fria. Styrelsen har anlitat ett parkeringsbolag som bötfäller överträdelser.

7. Källare

• I källaren får personliga tillhörigheter förvaras endast i de förråd som varje lägenhet har anvisats. Gångarna skall hållas fria.
  • Undvik att förvara stöldbegärlig egendom i källare.

8. Parabolantenn

• Det är inte tillåtet att sätta upp parabolantenn eller annan utomhusantenn på fasad eller balkongräcke.

9. Störningar

• För att alla skall trivas är det viktigt att inte störas av sina grannar. Var och en av oss är skyldig att visa hänsyn. Om du stör och inte rättar dig efter tillsägelse, kan du bli uppsagd från lägenheten.
  • Skyldigheten att visa hänsyn gäller i bostaden, men också i våra gemensamma utrymmen som t ex trapphus, hiss och tvättstuga.
  • Att visa hänsyn gentemot sina grannar gäller dygnet runt men är extra angeläget kl. 21.00-07.00.
  • Om du planerar en fest där ljudnivån beräknas bli hög även efter kl 22.00, informera dina grannar i förväg.
  • Om du upplever att du blir störd av en granne, ta i första hand själv kontakt med grannen för att lösa problemet.
  • Vi bor tillsammans i fastigheten och det är sunt förnuft som gäller.
  • Vissa ljud går förstås inte helt och hållet att undvika — barn kommer att skrika och gråta, hundar kommer att skälla och renoveringar kommer att låta. Men med hänsyn och förståelse för varandras livssituationer kan irritationsmoment om inte helt försvinna men förhoppningsvis minska.

10. Andrahandsuthyrning

• Vill du upplåta din lägenhet i andra hand, krävs godkännande från styrelsen. Läs mer under Andrahandsuthyrning.

11. Lägenhetsunderhåll

• Bostadsrättsinnehavare ansvarar för bostadens underhåll och reparation i enlighet med föreningens stadgar,
  • Det är särskilt viktigt att du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen. Läckageskador kostar såväl bostadsrättshavare som hela föreningen stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för de som drabbas.

12. Förändringar i lägenheten

• Förändringar i icke bärande konstruktoin får göras i lägenheten. Du måste alltid ansöka om godkännande från styrelsen innan arbetet påbörjas. Du hittar regler för renovering här:

Utöver våra trivselregler gäller föreningens stadgar och brandskyddsregler