Styrelsens hälsar Gott Nytt 2022!

Nu är det bara timmar kvar till vi kliver in i ett nytt år där vi förhoppningsvis kan få uppleva en ände på denna pandemi som gäckat oss även under 2021.

Den ökade smittspridningen gjorde att vi blev tvungna att med kort varsel ställa in vårt planerade glöggmingel, mycket tråkigt men dessvärre nödvändigt. Vi hoppas verkligen på bättre möjligheter att ses under 2022. Om inte tidigare, så vid årsstämman som kommer att genomföras den 8:e maj. Vi planerar för en fysisk stämma, men får i värsta fall genomföra den digitalt. Vi återkommer med detaljer om tid och plats. Ni som har förbättringsförslag, glöm inte att sista datum för motioner är den 1:a februari. Ni som skickar in motioner, tänk på att uttrycka dem tydligt så det blir lätt för andra medlemmar att förstå vad ni önskar att stämman fattar beslut om. Bilägg gärna kostnadsuppskattning eller ännu hellre offert vid förslag som innebär en kostnad för föreningen.

Styrelsen har haft ett mycket intensivt halvår där våra prioriteringar har varit:

  1. Säkerställa fastighetens långsiktiga funktion, säkerhet och värde
  2. Ordning och reda på ekonomin
  3. Digitalisering och effektivisering av föreningens administration

Vi upptäckte att skötsel och tekniskt underhåll av fastigheten varit eftersatt under flera år. Fastighetsbesiktning och byte av Teknisk förvaltare har därför varit ett strategiskt beslut som vi bedömer kommer skapa goda förutsättningar för ett ökat fastighetsvärde, bättre driftsekonomi men även på sikt ökad trivsel i form av en välskött anläggning.

Fastighetsbesiktningen har dokumenterats i en 50-årig underhållsplan som vi kommer att delge alla medlemmar när första utgåvan den är slutgiltigt godkänd. Enligt fastighetsbesiktningen har vår fastighet inklusive alla tre byggnader ett uppskattat eftersatt underhållsbehov om ca 25-30 Mkr. De största posterna är fönster på Ankdammsgatan och Nybodagatan, fasad, takpelare, och tak på Nybodagatan. Därutöver tillkommer åtgärder för ventilation och värme. När det gäller ventilation och värme startar vi med att under Q1 genomföra den lagstadgade OVKn som inte blivit gjord i tid. Pengar för dessa åtgärder är något som föreningen redan har i kassan. När de mest eftersatta åtgärderna är genomförda bedöms föreningen behöva budgetera i snitt 2,5 Mkr per år för löpande underhållsåtgärder. Detta snitt innefattar tex även stambyte ca 2045. Det betyder att vi kommer se årliga variationer av vad som behöver genomföras. Utöver löpande underhåll tillkommer eventuella önskemål om utvecklande åtgärder, dvs framtida                      funktioner som inte finns idag.

Vår nya fastighetsskötare Jimmi Kronholm från Driftia är på plats 2 gånger i veckan för att komma ifatt med löpande driftåtgärder. Dvs rondering, felavhjälpande åtgärder och underhåll av tekniska system tex dörrar, fläktar, elcentraler mm. Flera av er har märkt att det varit kallt och Jimmi har hittat flera fläktar där fläktfilter varit helt igensatta eller där fläktar stannat. Hans idoga arbete hoppas vi ska ge goda resultat som vi alla märker snart.

Ni alla har fått en lapp i brevlådan om hur ni gör felanmälan till Driftia och samma information finns även på hemsidan och på anslagstavlan i varje entré.

Som vi informerat om tidigare flyttar vi succesivt över från styrelsemail till att medlemmar och hyresgäster lägger ärenden till styrelsen i Simplekos portal. Vi vill tacka för att det gått så bra att genomföra denna övergång och att så många redan använder portalen. För styrelsen där alla arbetar heltid med varsitt yrke har detta underlättat mycket. Alla i styrelsen har olika ansvarsområden och då kan vi lätt själva plocka upp de frågor som berör respektive ansvarsområde.

Du loggar lätt in på Simplekos portal genom antingen BankID eller med den kod som finns på din avi för månadsavgift från Simpleko.

Nu när detta fungerar så väl avvecklar vi nu alla medlems- och hyresgästfrågor via mail och hänvisar till ärendehanteringen. Mail kommer alltså framöver vara till enbart för externa kontakter.

Nu till ett mindre roligt men dessvärre återkommande ämne, sophantering och nedskräpning. Vi har utöver Moloker för hushållsavfall, kompost och tidningar även återvinning av förpackningar. Dvs förpackningar gjorda av plast, papper eller metall. Vi har även lådor för uttjänta batterier och smålampor.  Det betyder att allt annat avfall klassas som grovsopor där varje boende själv ansvarar för bortforsling till återvinningscentral. Solna Stad erbjuder mobil återvinning varje vecka, se länk för plats och tid  Mobil återvinnings­central och mobil miljöstation - Solna stad

Har du större grovsopor lämnar du dessa till en fast återvinningscentral, tex Bromma ÅVC. Har du inte bil, testa tex TipTapp, ungdomskraft.se eller Junkbusters. Vill du sälja eller skänka, får du göra det från din lägenhet. Det finns såklart många andra lösningar, men att lämna dina sopor, prylar eller möbler du vill bli av med i våra gemensamhetsutrymmen är INTE en av dem.

Förutom att vi alla får betala för extra grovsopshämtningar pga slarviga medlemmar så utgör utställda föremål i trapphus och gångar en brandfara och ett hinder för utrymning om olyckan skulle vara framme. Blir det ingen förbättring kommer det leda till att styrelsen tvingas höja månadsavgifterna, något vi ju helst vill undvika.

Vi har även noterat att pappersåtervinningen allt oftare blir överfull och enligt vår leverantör av återvinningstjänst är det numera väldigt vanligt då vi köper allt mer varor för hemleverans. Vi ber därför alla att vara väldigt noga med att ta isär och platta till era förpackningar när ni slänger dem. Vi ser även över möjligheten till tätare hämtningar. Det kommer dock såklart även innebära en högre kostnad men vi kan inte fortsätta att ha en situation som innebär hygienrisker, skadedjur och otrivsel.

Vi alla har ett stort eget ansvar att ta för vår gemensamma miljö, plocka upp efter dig och även det någon annan tappat.

Tack för 2021 och vi hörs vidare 2022, med hopp om färre pekpinnar :-) !

Ingela för styrelsen Nyboda10